چکیده:           

حذف بهره و تحوّل نظام بانکداری از نظام مبتنی بر بهره به نظام بانکداری اسلامی مستلزم ترسیم مجدد الگوی ذخایر سپرده‌های بانکی متناسب با احکام و اهداف بانکداری اسلامی است.
در این مقاله پس از مروری بر انواع ذخایر و نقش آن‌ها در بانکداری مبتنی بر بهره، نظر اقتصاددانان اسلامی دربارة ذخایر سپرده‌های بانکی در بانکداری اسلامی نقد و بررسی می‌شود و الگوی مطلوب ذخایر که افزون بر حفظ نقش بانک‌ها در تجهیز و تخصیص منابع پولی، با احکام و اهداف بانکداری اسلامی نیز سازگار است، معرفی می‌شود.       



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/۳٠ | ٢:٢٦ ‎ب.ظ | نویسنده : هادی | نظرات ()

 صمیمیت و اثرگذاری آن در زندگی مشترک

صمیمیت در روابط زن و شوهر چگونه به‏وجود می‏آید



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/٢٦ | ۳:٢٤ ‎ب.ظ | نویسنده : هادی | نظرات ()

نویسنده: سید قاسم نبوی - ۱۳٩۱/۱٠/۱۸

امام کاظم ( ع ) :

« أولُ ما یَبَرُّ الرجلُ ولدهُ أن یُسمِّیهِ باسمٍ حسنٍ فلیُحسِنْ أحدکُمُ سمَ ولدِهِ »

« نخستین کار نیکی که شخص برای فرزندش انجام می دهد ، این است که نام نیکو بر او بگذارد . پس شایسته است هر یک از شما نام فرزند خود را نیکو قرار دهد . »



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/٢٥ | ۳:۱٧ ‎ب.ظ | نویسنده : هادی | نظرات ()

سیّدعبّاس موسویان

چکیده

صنعت بانکداری با
تجهیز پس‏اندازها و هدایت آنها به سمت فعّالیّت‏های مولّد، نقش مهمّی در اقتصادها ایفا می‏کند و این مهم، زمانی است که نظام بانکی، ابزارهای مشروع و کارآمدی برای تشویق افراد به سپرده‏گذاری در بانک داشته باشد.

 



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/٢٥ | ۳:٠۳ ‎ب.ظ | نویسنده : هادی | نظرات ()

موسویان، سید عباس

ویژگی اصلی بانکهای تجاری نسبت به دیگر بنگاههای اقتصادی در این است که بخش اعظم منابع مالی آنها را بدهی بانکها تشکیل می دهد که در قالب انواعی از سپرده های بانکی از مردم گرفته شده است و بانک متعهد شده علاوه بر پرداخت اصل سپرده نسبت به بعضی (سپرده های پس انداز و مدت دار)، مازادی تحت عنوان جایزه، سود یا بهره نیز بپردازد. این ویژگی، مدیران بانک را ملزم می کند در تخصیص منابع بانک، اصول سه گانه را مد نظر گیرند.()



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/٢٥ | ٢:٤٢ ‎ب.ظ | نویسنده : هادی | نظرات ()

نوشته زیگموند فروید

مقدمه

هدف من در این نوشته کوتاه این است که اصول و مبانىِ روانکاوى را تدوین و به نحو به اصطلاح غیراستدلالى بیان کنم، یعنى به موجزترین و سرراست‏ترین شکل ممکن. طبیعتاً مقصود من این نیست که خواننده به این نظریه ایمان آورد یا اعتقاد راسخى به آن پیدا کند.

آموزه‏هاى روانکاوى مبتنى بر مشاهدات و تجربیات بى‏شمارند و فقط آن کسى که مشاهدات و تجربیات مذکور را در مورد خود و دیگران تکرار کرده باشد مى‏تواند به قضاوتى شخصى درباره این نظریه برسد.



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/۱۸ | ٢:٥٥ ‎ب.ظ | نویسنده : هادی | نظرات ()


نویسنده :  حسین کفشگر جلودار
 

یکی از انواع قرارداد بیع، بیع مرابحه بوده و مقصود از آن، بیعی است که فروشنده، قیمت تمام‌شده کالا اعم از قیمت خرید و هزینه­های حمل و نقل و نگهداری و سایر هزینه­های مربوطه را به اطلاع مشتری می­رساند و سپس تقاضای مبلغ یا درصدی اضافی به‌عنوان سود می­کند.



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/۱۳ | ٢:٠۳ ‎ب.ظ | نویسنده : هادی | نظرات ()
نویسنده: دکتر سعید وصالی
مسائل اقتصادی همواره پیش روی جامعه و دولتمردان قرار داشته اند. موضوع رسیدن به حداکثر سود در انواع نظام های اقتصادی مطرح می باشد و مکاتب گوناگون سعی در پاسخگویی به آن و حل مشکلات ناشی از آن دارند.


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/٩ | ۳:٢٥ ‎ب.ظ | نویسنده : هادی | نظرات ()

 

سید نواب حیدر نقوی

اشاره‌
پروفسور نقوی‌ از چهره‌های‌ برجستة‌ جهانی‌ علم‌ اقتصاد است‌ که‌ درجهت‌ تحکیم‌ و تثبیت‌ رشته‌ نوپائی‌ به‌ نام‌ اقتصاد توسعه‌ نیز فعالیت‌ می‌کند.Suppe.1



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/٩ | ۳:٢٢ ‎ب.ظ | نویسنده : هادی | نظرات ()
نویسنده: دکتر سعید وصالی
در بخش دوم این مقاله به بررسی کلمات قصار نهج البلاغه می پردازیم. این قسمت از کتاب نیز حاوی پیام هایی است که ابعاد اقتصادی حیات انسان را مورد توجه و تدقیق قرار می دهد. با مطالعه این فرازها از سخنان امیرالمؤمنین به این نکته دست می یابیم که فرد آدمی مورد توجه حضرت قرار داشته است.


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/٩ | ۳:٢۱ ‎ب.ظ | نویسنده : هادی | نظرات ()

مصطفی بیغم*۰
آدام اسمیت، که بر هر دو روی سکه «نفع شخصی» و «دست نامرئی» نام او ضرب شده، ابتدائا استاد «فلسفه اخلاق» بوده است. این اقتصاددان انگلیسی، هفده سال قبل از انتشار «ثروت ملل»، کتاب «تئوری عواطف اخلاقی»1 را نگاشته است.



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/٩ | ٢:٤٩ ‎ب.ظ | نویسنده : هادی | نظرات ()

 

در سایر مکتبهاى اقتصادى دنیا، اولویت‏با اقتصاد است و تا زمانى فضائل و سجایاى انسانى را بکار مى‏بندند که سد راه منافعشان نشود و اگر روزى مشاهده کردند که بین اخلاق و اقتصادشان ناسازگارى وجود دارد، به ارزشهاى انسانى و مکارم اخلاق پشت‏پا مى‏زنند.Balagh.com



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/٩ | ٢:٤٦ ‎ب.ظ | نویسنده : هادی | نظرات ()

پناهی بروجردی، نعمت اللّه

مقدّمه

در نظریه های متعارف، عموما تلاش بر این بوده است که نشان داده شود اقتصاد علمی خنثی، و نسبت به ارزش های اخلاقی بی طرف است. بر این اساس، اندیشه غالب در میان متفکران اقتصادی غرب در دویست سال گذشته، جدایی کامل مباحث اخلاقی از مباحث اقتصادی بوده است. اما در دهه های اخیر، این رویکرد مورد تردید جدّی قرار گرفت و برخی از اقتصاددانان به مطالعه رابطه بین اخلاق و اقتصاد پرداختند و آثار نسبتا فراوانی در این زمینه به وجود آمد.

منابع : مجله معرفت، شماره 66



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/٩ | ٢:٤۱ ‎ب.ظ | نویسنده : هادی | نظرات ()


منابع مقاله:مجله الهیات و حقوق، شماره 14، ایروانی، جواد[1]؛چکیده: «اخلاق اقتصادی» بخشی از آموزه های اسلامی است که از یکسو، مؤلفه های رشد و توسعه اقتصادی و رفاه عمومی را ارائه می کند. net/FA/articleview.html?ArticleID=92273



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/٩ | ٢:۳٥ ‎ب.ظ | نویسنده : هادی | نظرات ()

 

 

مقدمه
اخلاق جمع خُلق به معنای صفت نفسانی پایدار می باشد. این صفات دو دسته اند , دستة اول صفاتی هستند که موجب سعادت و نجات و مجاورت انسان با اهل الله می شود و فضائل نامیده می شود. و دستة دوم را صفاتی تشکیل می دهد که سبب هلاکت آدمی می شود و به رذائل موسوم است.


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/٩ | ٢:۳٢ ‎ب.ظ | نویسنده : هادی | نظرات ()
.: Weblog Themes By VatanSkin :.