رنگهابه نوعی طراوات زندگی هستندفایزه اسکندری

در دنیای کنونی که به عصر استرس و فشارهای روانی معروف شده است، وجود راهکارهایی که انسان را به سوی زندگی با طروات و شاداب سوق دهد، ضروری است. از این رو 20 رویکرد خانواده شاداب را بیان خواهیم کرد:

1.ارتباطات انسانی خود را با اطرافیان بهبود بخشیم


2. هر روز در طرح و اندیشه نوینی برای شادکامی خانواده­مان باشیم

  3.از پیامهای مثبت در رابطه با اطرافیانمان استفاده کنیم

استفاده از افکار مثبت مثل ابراز محبت، ایثار و فداکاری، یاری و همکاری در هنگام بروز مشکلات و پذیرفتن واقعیت­های وجود اشخاص می­تواند منجر به افزایش اعتماد بنفس در نزدیکانمان شود.

  4. هر روز دلی را شاد کنیم

حضرت علی علیه­السلام می­فرماید: "سوگند به خدایی که تمام صداها را می­شنود، هر کس دلی را شاد کند خداوند از آن شادی لطفی برای او قرار دهد" نهج­البلاغه، حکمت 257

  5. برای گذراندن عمر خود برنامه داشته باشیم

استفاده از مدیریت زمان و برنامه­ریزی روزانه می­تواند سبب آرامش خاطر ما شده و این آرامش مسلما به دیگران نیز منتقل خواهد شد.

  6. روزهای مهم زندگی اطرافیانمان را به خاطر بسپاریم

روزهای به یادماندنی عزیزانمان مثل روز تولد، جشن تکلیف؛ سالگرد ازدواج را به خاطر بسپاریم زیرا که فرصت ارزشمندی است تا طروات آنان را حفظ نماییم

  7. گوش به زنگ کوچکترین پیشرفت نزدیکانمان باشیم

تشویق نزدیکان در موفقیت­های آنان شوق و انگیزه بالایی برای ادامه مسیر پیشرفت می­آفریند

  8. از تبادلات عاطفی موثر و صحیح استفاده کنیم

ارتباطات عاطفی میان اعضای خانواده بر میزان دلگرمی و نشاط آنها می­افزاید. بهتر است منتظر دریافت محبت از ناحیه دیگران نمانیم و خود ابتکار عمل را با مهر ورزیدن به دست گیریم.

  9. از هنر خوب شنیدن به درستی بهره گیریم

  10. زندگینامه انسانهای موفق و خودساخته را مطالعه کنید

  11. نیازهای اطرافیانمان را بهتر و بیشتر بشناسیم

  12. علایق و رغبت­های نزدیکان را بهتر درک کنیم

خانواده ما به علایق و رغبت­هایشان دلبستگی خاصی دارند و در صورتی که ما نسبت به این بخش از حیات روانی­شان توجه کافی معطوف نماییم علاقه آنان را نسبت به خود و زندگی برمی­انگیزیم.

  13.موقعیت­های ویژه اطرافیانمان را درک کنیم

انسان­ها در شرایط متفاوت از روحیات متفاوتی برخوردارند. لذا شایسته است در هنگام مواجهه آنان با دشواری­ها و با شناسایی موقعیت­های ویژه­ای که دارند آنان را درک کنیم و انتظاراتمان را از آنان متناسب با توانایی­شان قرار دهیم.

  14.یادگیری را فراموش نکنیم

بیاندیشیم و زیاد بیاندیشیم! تا در کنار آموختن بتوانیم از فکری فعال و پویا در ارتباطاتمان بهره­مند شویم.

  15.در کمک کردن به دیگران پیش­قدم باشیم

  16.گذشت داشته باشیم

  17.از اینجا به بعد بیاندیشیم

یعنی از این لحظه به بعد برای بهبود زندگی­مان چه می­توانیم بکنیم بدون توجه به "آنچه گذشت".

  18. از مصاحبت گل­ها و گیاهان لذت ببریم

گل ها و گیاهان شاداب­اند و این شادابی را به ما منتقل می­کنند ما نیز با اهدای گل به خانواده­مان، منتقل کننده شادی در بستر مقدس خانواده خواهیم بود.

 19.حمایت و پشتیبانی خود را در لحظات درماندگی دیگران نشان دهیم

20.پیوند خود با خدای تعالی را بهبود بخشیم

حضرت علی­علیه­السلام می­فرماید: "چنانچه آدمی رابطه­اش را با خدا اصلاح کند، خدای تعالی رابطه او را با مردم اصلاح می­کند"نهج­البلاغه حکمت 89



تاريخ : ۱۳٩۱/۱۱/۱۸ | ۳:٢٩ ‎ب.ظ | نویسنده : هادی | نظرات ()
.: Weblog Themes By VatanSkin :.