آستانه تحمل خود را بالا ببریم اغلب روزها برای ما اتفاق هایی رخ می دهد که موجب می شود از کوره در برویم. هنگام رانندگی، در محل کار، زمان خرید و حتی در منزل؛ این اتفاقات و مسایل برای همه وجود دارد. اما شیوه ی رویارویی با آن ها متفاوت است. نکته ی حائز اهمیت این است که به کنترل در آوردن عصبانیت، از آنچه فکر می کنید راحت تر است. اگر هنگام عصبانی شدن، کمی بیشتر به علت اصلی که موجب عصبانیت شما شده توجه کنید؛ با انجام تکنیک های خاصی می توانید احساسات خود را به شیوه یی دیگر، غیر از عصبانی شدن بروز دهید.


 

درک عصبانیت

نمی توان گفت که عصبانیت، رفتاری صد در صد خوب یا بد است. زمانی که با شما بدرفتاری می شود یا نسبت به شما بی عدالتی صورت می گیرد، کاملا طبیعی خواهد بود که عصبانی شوید. این حس به خودی خود مشکل ساز نیست، بلکه کاری که در مقابل این حس انجام می شود مهم است. شما هم می توانید یاد بگیرید هنگامی که عصبانی هستید، دیگران را آزرده نکنید و با این کار ساده خود شما نیز حس بهتری پیدا می کنید.

اهمیت کنترل خشم

خشم غیر قابل کنترل، صدمات جسمی زیادی به دنبال دارد. زندگی کردن با سطح بالایی از استرس و تنش، سلامت انسان را به خطر می اندازد. عصبانیت های دایمی و همیشگی نیز احتمال ابتلا به انواع بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، دیابت، افزایش کلسترول، تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش فشار خون را سبب می شود.
همچنین عدم مدیریت عصبانیت، به سلامت ذهنی شما نیز صدمه وارد می کند. مدت طولانی عصبانی بودن، مقدار بسیار زیادی از انرژی ذهنی را مصرف می کند. از این رو فکر کردن، تمرکز داشتن و لذت بردن از زندگی برای فرد عصبی سخت خواهد بود. همین طور این عصبانیت ها می تواند منجر به استرس، افسردگی و سایر مشکلات ذهنی نیز بشود.

باورهای نادرست در مورد عصبانیت

بعضی از افراد فکر می کنند که بهتر است به جای این که عصبانیت خود را کنترل کنند، اجازه بدهند این عصبانیت تخلیه شود. آن ها براین عقیده اند که کنترل عصبانیت و عدم بیرون ریختن خشم، برای حفظ سلامت مضر است. این مسأله درست است که سرکوب خشم و بی توجهی به آن کاری غیر منطقی است، اما باید بدانیم که داد و فریاد و بیرون ریختن ناصحیح خشم هم شیوه ی صحیحی نیست. گروهی دیگر نیز عصبانیت را راهی برای کسب احترام و برآورده شدن برخی نیازهای خود به وسیله ی دیگران می دانند. آن ها بر این باورند که می توانند با نشان دادن عصبانیت و خشم خود، اطرافیان را بترسانند و از این راه به آنچه که می خواهند برسند. غافل از این که ممکن است مردم از چنین افرادی واهمه داشته باشند، اما هیچ گاه به آن ها احترام نخواهند گذاشت.
برخی از مردم هم فکر می کنند که کنترل عصبانیت از عهده ی آن ها خارج است. البته این درست است که شاید ما هیچ گاه نتوانیم شرایطی را که برای مان پیش می آید و حسی را که باعث عصبانیت می شود تغییر دهیم، اما شیوه ی رویارویی خود را حتماً می توانیم تعیین کنیم.

عدم مهارت در صبر و تحمل

عصبانیت، همه ی روابط شما را با مشکل مواجه می کند. برای مردم سخت است که با افراد عصبی و تند مزاج صحبت کنند، به آنها اعتماد داشته باشند یا زمانی که با آن ها هستند راحت باشند. پس افراد سعی خواهند کرد که کمتر با این گونه شخصیت ها رفت و آمد کنند و بدتر از همه، این گونه رفتارهای خشن، روی بچه ها تأثیرات منفی بسیاری خواهد گذاشت.

توصیه هایی برای کنترل خشم و عصبانیت

علت اصلی عصبانیت خود را پیدا کنید. اگر شما تلاش می کنید که عصبانیت خود را تحت کنترل داشته باشید، ممکن است تعجب کنید که چرا دامنه ی صبر و تحمل شما این قدر کم است و خیلی زود عصبانی می شوید. خوب است بدانید که اکثر روانشناس ها معتقدند، مشکلاتی که هنگام عصبانیت برای ما پیش می آید، معمولاً ریشه در دوران کودکی ما دارند.
اگر در خانواده یی زندگی کرده ایم که هنگام عصبانیت فریاد می کشیدند، اجسام را پرتاب می کردند، همدیگر را می زدند و... ممکن است ما هم یاد گرفته باشیم که با این شیوه عصبانیت خود را نشان دهیم. همچنین شرایط تکان دهنده و سطح استرس زیاد، شما را بیشتر در معرض خشم و عصبانیت قرار می دهد. عصبانیت معمولاً نقابی برای سایر احساسات ماست. هنگامی که عصبانی می شوید، دقت کنید که آیا واقعاً خشمگین هستید؟ یا این که خود را عصبانی نشان می دهید تا سایر احساسات مانند شرمندگی و خجالت، ناامنی، ناراحتی و آسیب پذیری خود را پنهان کنید؟ اگر در خانواده یی زندگی کرده باشید که ابراز احساسات و نشان دادن حس واقعی، عملی ناشایست قلمداد می شده، بیشتر احتمال دارد که دچار این مسأله شوید و حالا به عنوان یک فرد بالغ، روبه رو شدن با احساسات واقعی خود را بسیار سخت خواهید دید. همچنین ممکن است فکر کنید اصلاً احساسات دیگری مانند ترس، خجالت، احساس گناه و... برازنده ی شما نیست، در حالی که همه ی افراد دارای این احساسات هستند. حالا اگر فکر می کنید که شما این حواس را ندارید، بعید نیست که شما هم خشم را جایگزین آن ها کرده باشید. همین طور گاهی اوقات پذیرش نظرات مخالف برای ما سخت است. در این شرایط نیز ممکن است به جای این که به راحتی شیوه ی نگرش به موضوع را تغییر دهیم از سلاح عصبانی شدن استفاده کنیم. در هر حال یکی از دلایل اصلی خشمگین شدن می تواند عدم توجه به سایر احساسات باشد. برای حل این مشکل باید بیشتر به احساسات خود دقت کنیم.
نکته ی دیگر این که باید نسبت به علایم و عوامل عصبانیت خود آگاه باشید. اگر قادر باشید علایم شخصی عصبانیت را در خودتان کشف کنید، می توانید زمانی که در آستانه ی انفجار قرار دارید، خود را کنترل کنید.
به تغییراتی که هنگامی بروز خشم و عصبانیت در بدن شما روی می دهد، توجه کنید. قرمز شدن صورت، فشردن دندان ها روی یکدیگر، عرق کردن، نفس نفس زدن، سردرد، راه رفتن بی هدف، عدم تمرکز، تپش قلب و ... هرکدام یکی از هزاران تغییر ایجاد شده در بدن هستند.
همچنین خوب است بدانید که ایجاد حس عصبانیت بیشتر به دلیل طرز فکر ما نسبت به اتفاقات و رخدادهای اطراف مان است. نه به دلیل خود آن اتفاق. حدس زدن در مورد افکار دیگران نسبت به خودمان. خیالبافی و بدبینی، مقصر دانستن سایر افراد و ... از هزاران دلایلی اند که نگرش ما را نسبت به مساله یی منفی می کنند. همین طور خوب است شیوه های حفظ آرامش را یاد بگیرید. حالا که توانستید عوامل و علایم عصبانیت را در خودتان بیابید، باید بتوانید با استفاده از شیوه هایی عصبانیت خود را کنترل کنید.
نفس عمیق بکشید؛ نفس های عمیق و آرام، حس شما را بهبود می بخشند.
به جای مشت زدن به دیوار یا فردی دیگر، بدوید و دوچرخه سواری کنید کمی پیاده روی در هوای باز نیز می تواند انرژی منفی شما را آزاد کند در نتیجه شما قادر خواهید بود با آرامش بیشتری رفتار کنید.
از حواس پنجگانه به نفع خودتان استفاده کنید. می توانید با دیدن، شنیدن، بوییدن، لمس و چشیدن آنچه دوست دارید، آرامش خود را افزایش دهید. گوش کردن به یک موسیقی یا تصور کردن خود در محیطی آرام و دلخواه می تواند آرامش را به شما هدیه کند. اعضای بدن خود را که در اثر خشم بیش از حد منقبض شده اند، کشیده یا ماساژ دهید. چرخش شانه ها یا مالش گردن و پوست سر می تواند شما را سریع تر آرام کند. با این کارها و رفتارهای دیگری که خودتان می توانید با فکر کردن به آن ها برسید، از عصبانیت های خود بکاهید و زندگی جدیدی را تجربه کنید.

منبع: نشریه 7 روز زندگی شماره 104
نویسنده :عبدالرسول کریمی



تاريخ : ۱۳٩۱/۱٢/٧ | ۳:۱٦ ‎ب.ظ | نویسنده : هادی | نظرات ()
.: Weblog Themes By VatanSkin :.